Fag MED for Børn og Kultur - Referat
Dato: 8. september 2014
Lokale: Lokale 272, Brønderslev Rådhus
Tidspunkt: Kl. 13:00
Indholdsfortegnelse
1. Bemærkninger/ændringer til dagsorden
Beslutning
Formand og næstformand har aftalt, at der på dagsorden indsættes et yderligere punkt, som vedr. Strategiplan på Skoleområdet. Punktet fremgår som punkt 2 på referatet og dermed fremrykkes alle øvrige punkter i forhold til dagsordenen.
Fraværende: Jørn Godsk, Annette Larsen, Carsten Otte og Merete Højer Andreasen mødte for Ann Dorte Bredahl
Til toppen
2. Strategiplan på skoleområdet i Brønderslev Kommune
Resume
Sagsforløb: BS/ØK/BY
Byrådet anmodes om at godkende forslag til strategiplan på skoleområdet i Brønderslev Kommune. Strategiplanen er udarbejdet i forbindelse med drøftelse af strukturændringer til budget 2015 og indeholder forslag til udvikling af skolevæsenet inden for især 3 delområder (styrkelse af skoledistrikterne, udvikling af overbygningerne samt arbejdet med inklusion).
Sagsfremstilling
Strategiplanen er udarbejdet på baggrund af Byrådets drøftelser og beslutninger til mødet den 18. juni 2014.
Strategiplanen har til formål at styrke det kommunale skolevæsen i Brønderslev Kommune ved fortsat at sikre en høj faglighed og kvalitet på de kommunale skoler og samtidig skabe stabilitet på undervisningsstederne i en periode under de nuværende kendte forudsætninger. Det sker med en opmærksomhed på udfordringen med faldende børnetal i de kommende år.
Strategiplanen skal derfor sætte retning på udviklingen af skoleområdet og gennem dialog og åbenhed sikre en høj grad af involvering for interessenterne på skoleområdet i Brønderslev Kommune.
Strategiplanen bygger på nogle af de tidligere drøftelser vedrørende strukturændringsforslag samt tidligere forslag til masterplan på skoleområdet. Strategiplanen har endvidere været drøftet i skoleledergruppen med henblik på at medtage deres input til de enkelte delelementer.
Strategiplanen indeholder pejlemærker og opmærksomhedspunkter på følgende 3 delområder:
Styrkelse af skoledistrikterne
Udvikling af overbygningen
Styrkelse af inklusionsindsatsen
Inden for hvert af områderne peges der på, hvilke retninger og opmærksomhedspunkter Fagenheden for Børn og Kultur ser.
Børne- og Skoleudvalget skal på mødet præsenteres for og drøfte forslag til strategiplan. Udvalget skal desuden drøfte tilrettelæggelse af den videre proces med behandling af strategiplanen, både i relation til inddragelse af bestyrelser, MED-udvalg samt den videre politiske proces.
Personalemæssige konsekvenser
Økonomi
Indstilling
Børne- og Skoleudvalget, 19. august 2014, pkt. 9:
Udvalget ønsker:
at pkt. 1 på side 7 omformuleres, og at punkterne 1 og 2 på side 10 slettes
at der arbejdes videre med Model 3 og mulighed for at oprette profil-klasser
at der på sigt kan arbejdes med en videre styrkelse af overbygningsstrukturen
at der arbejdes videre med mulige modeller for organisation og struktur for 10. klasse tilbuddet
Med disse tilføjelser fremsendes Strategiplanen til godkendelse i Byrådet.
Supplerende sagsfremstilling til Økonomiudvalgets møde den 27. august 2014:
Børne- og Skoleudvalget foreslår følgende tekst til punkt 1 på side 8 i strategiplanen:
Fokuspunkter ved etablering af større skoleenheder:
Skolestrukturen bør ændres således, at der bliver en bedre og mere fleksibel anvendelse af ressourcerne; både de økonomiske og de pædagogiske. Desuden forventes det, at større enheder bliver mere økonomiske robuste og derved opnår en fleksibilitet i forhold til at imødekomme de pædagogiske behov, der opstår i løbet af et skoleår.
Økonomiudvalget, 27. august 2014, pkt. 19:
Børne- og Skoleudvalgets indstilling indstilles godkendt.
Byrådet, 3. september 2014, pkt. 16:
Godkendt.
Ole Bruun er imod.
Beslutning
Lars Brøndum Leed deltager og gennemgår dette punkt.
Strategiplanen er tænkt som en pejlemærkning om hvilken retning vi går. Hovedoverskrifterne er:
Styrkelse af skoledistrikterne
Udvikling af overbygningen
Styrkelse af inklusionsindsatsen
Der sigtes mod, at Strategiplanen er implementeret i august 2016.
Fraværende: Jørn Godsk, Annette Larsen, Carsten Otte og Merete Højer Andreasen mødte for Ann Dorte Bredahl
Bilag
Til toppen
3. Godkendelse af referater
Sagsfremstilling
Godkendelse af referater fra møder den 22. maj 2014 samt den 6. juni 2014.
Referaterne er tidligere udsendt.
Beslutning
Godkendt.
Fraværende: Jørn Godsk, Annette Larsen, Carsten Otte og Merete Højer Andreasen mødte for Ann Dorte Bredahl
Til toppen
4. Diverse referater til Fag MED Børn og Kultur
Resume
Orientering om referater fra Lokaludvalg og Personalemøder med MED-status.
Sagsfremstilling
Til orientering for Fag MED Børn og Kultur foreligger der referater fra følgende:
Vuggestuen
Agersted Skole
Støtteteamet
Dagplejen
Møllegården
Asaa Skole
Dronninglund Skole
Hjallerup Børnehave
Klokkerholm Børnehave
Søndergades Skole
Hjallerup Børnehave
Skolegades Skole
Børnehaverne Jyllandsgade og Midgård
Biblioteket
Kulturskolen
Lærkereden
Rømersvej
Dagplejen
Dronninglund Skole
Toftegårdsskolen
Asaa Børnehave
Ungdomsskolen
Skolegades og Serritslev Skoler
Skolegades og Serritslev Skoler
Skolegades og Serritslev Skoler
Agersted Skole
Beslutning
Der blev spurgt ind til referatet fra Søndergades Skole omkring indretning af lærerarbejdspladser. Beløbet er reduceret fra 5.000 kr. til 3.700 kr.
Henning svarer, at spørgsmålet ikke er så enkelt. Fra starten havde man tænkt, at der ville være stor forskel på, hvor meget der var brug for ude på de enkelte skoler til indretning af lærerarbejdspladserne. Det har vist sig, at alle mere eller mindre har gjort krav på midlerne pr. arbejdsplads og derfor har man hen ad vejen været nødt til at reducere i beløbet. Carsten følger op på problemstillingen.
Der blev også spurgt ind til referatet fra Dagplejen, hvor man har besluttet at yde 1.000 kr. ud af eget budget til godtgørelse i forbindelse med brilleskader til dagplejerne. Spørgsmålet gik på om, hvorvidt Dagplejen var vidende om, at dagplejerne allerede i forvejen fik godtgjort beløb via arbejdsskadeforsikringen. Det er de vidende om. De 1.000 kr. er udover.
Fraværende: Jørn Godsk, Annette Larsen, Carsten Otte og Merete Højer Andreasen mødte for Ann Dorte Bredahl
Bilag
Til toppen
5. Halvårsregnskab pr. 30. juni 2014
Resume
Sagsforløb:
Økonomiafdelingen har i samarbejde med øvrige stabe og fagenheder udarbejdet halvårsregnskab og budgetopfølgning 2 pr. 30. juni 2014, der ud over skøn over udviklingen i budget 2014 også bruges som udgangspunkt for vurderingen af behovet for øvrige korrektioner i budget 2015.
Budgetopfølgningen udviser forventede netto mindreudgifter på i alt 3,6 mio. kr. for hele 2014.
Sammen med budgetopfølgningen er vedlagt en status på aftalepunkter, der blev besluttet i forbindelse med vedtagelsen af Budget 2014.
Halvårsregnskabet fremsendes til MED-udvalgets orientering.
Sagsfremstilling
I henhold til lov om kommunernes styrelse af 26. februar 2011, skal kommunerne aflægge et halvårsregnskab. Halvårsregnskabet er tænkt som et styringsværktøj for kommunerne, der skal sikre, at der følges op på udgiftsudviklingen, og at der udarbejdes en prognose for regnskabsresultatet. Halvårsregnskabet skal aflægges af Økonomiudvalget til Byrådet, der skal godkende halvårsregnskabet. Godkendelse skal ske senest på 1. møde i september måned og inden 1. behandling af næste års budget.
Halvårsregnskabet viser, at der pt. forventes følgende budgetafvigelser:
Serviceudgifter |
17.570.000 |
Overførsler |
-10.658.000 |
Finansiering |
-10.557.000 |
Netto mindreforbrug |
-3.645.000 |
Pr. 1. januar 2014 blev UngeCentret etableret. Dermed varetages anbringelsesområdet (0-18 år) fremover i to forskellige organisatoriske enheder og budget/regnskab vil fremgå på to forskellige politikområder. For at sikre sammenhængen på anbringelsesområdet, ses området i denne budgetopfølgning under ét.
I forhold til 1. budgetopfølgning pr. 31. marts 2015 er det samlede resultat forbedret med 8,181 mio. kr.Dette skyldes primært væsentligt øgede indtægter på finansieringssiden samt et betydeligt mindreforbrug på aktivitetsbestemt medfinansiering på Social- og Sundhedsudvalgets område.Omvendt forventes et yderligere merforbrug på serviceudgifterne på Børne- og Skoleudvalget samt Beskæftigelsesudvalgets politikområder.
Halvårsregnskabet viser også i lighed med 1. budgetopfølgning, at der er særlige udfordringer i forhold til at opnå den forventede besparelse med Flerårsaftalen på handicap- og psykiatriområdet. Den aktuelle udfordring ser pr. 30/6 ud til at udgøre ca. 18,5 mio. kr., der forventes i merforbrug på området i indeværende år.
Byrådet har den 21. marts 2012 vedtaget en opstramning af økonomistyringsprincipperne, med det formål at undgå kassefinansierede tillægsbevillinger på de kommunale serviceudgifter.
Hvert fagudvalg er omfattet af rammestyring som det bærende princip. Det vil sige, at på områder, hvor udgifterne skrider, har fagudvalgene en forpligtelse til at anvise finansiering
af ikke budgetterede merudgifter indenfor fagudvalgets områder.
Viser den samlede budgetopfølgning for et fagudvalgsområde et udgiftsskred på serviceudgifterne, skal budgetopfølgningen følges af forslag til kompenserende besparelser indenfor udvalgets område. Kan et eventuelt udgiftsskred ikke dækkes i budgetåret, eller er der ikke politisk ønske om at realisere forslagene til kompenserende besparelser, kan der ske overførsel af ikke budgetteret merforbrug, således at merforbruget afvikles over max. 3 år i henhold til en af fagudvalget udarbejdet handleplan.
Forretningsledelsen behandlede budgetopfølgningen d. 12. august med følgende bemærkninger:
Forretningsledelsen anbefaler følgende indsatser som følge af det markante merforbrug på serviceudgifterne
Indenfor flerårsaftalens område skal der sættes fokus på:
At indhente efterslæbet som følge af forsinkelsen af igangsætningen af ekstraindsatsen med re-visitation, således der kun bliver tale om en forskydning af effekten. I forbindelse hermed skal der være fokus på sagerne med størst potentiale.
At finde baggrunden for at antallet af nye sager er vokset mere end forventeligt, og dermed kan forklare hvorfor udgiftsniveauet generelt er steget på området.
Indenfor området Udsatte børn og unge, skal det undersøges nærmere, hvorfor stigningen til udgifterne til forebyggende foranstaltninger er vokset så kraftigt, således det bliver muligt at bremse denne udvikling.
Til alle fagudvalg med markante skred i serviceudgifterne skal der laves forslag til kompenserende besparelser
Forretningsledelsen konstaterer, at der umiddelbart er finansiering af overskridelsen i 2014, men at der kan blive store udfordringer for finansieringen i 2015”
Økonomiudvalget behandlede budgetopfølgningen d. 27. august, hvor følgende blev besluttet:
Budgetaftale parterne indkaldes til møde, efterfølgende mødes Økonomiudvalg.
Forretningsledelsen anmodes om, på baggrund af udarbejdede forslag til kompenserende besparelser til fagudvalg, afdækningskatalog og andre forslag, at fremkomme med forslag besparelser til behandling på det indkaldte møde.
Beslutning
Den største udfordring er serviceudgifterne.
Der spørges ind til, om der er lagt nok penge ud fra Regeringen til folkeskolereformen
Henning orienter, at Brønderslev Kommune har taget udgangspunkt i KL's model og har derfor gået ud fra, at der har været taget højde for alt det, som har været muligt.
Man er på nuværende tidspunkt er i gang med at samle op hele vejen rundt i forhold til folkeskolereformen. Der bliver fulgt op på det herfra.
Fraværende: Jørn Godsk, Annette Larsen, Carsten Otte og Merete Højer Andreasen mødte for Ann Dorte Bredahl
Bilag
Til toppen
6. Høring af afdækningsforslag til Budget 2015
Resume
Sagsforløb:
I henhold til tidsplan for udarbejdelse af Budget 2015, afholdes høring i perioden 1.-10. september.
Sagsfremstilling
I henhold til Budgetproceduren for Budget 2015, skal fagudvalgene på møderne i august måned foretage en prioritering af afdækningsforslagene. Denne prioritering fremsendes hermed til høring.
Økonomiudvalget besluttede tilbage i marts måned, at der med udgangspunkt i de økonomiske udfordringer for kommunen, bliver lagt op til, at der i 2015 skal spares 4% på serviceudgifterne. I forhold til årene 2016-2018 er det foreslået, at der opereres med yderligere årlige sparepuljer på 2%. Hermed kan der for hvert udvalgsområde udmeldes et samlet sparekrav for hvert år i de kommende 4 år.
I de enkelte fagudvalgs spareramme, tages højde for de områder som allerede har indarbejdet planer for langsigtet udmøntning af besparelser. Derudover er der taget højde for politisk besluttede strukturændringer, vedtaget inden sommerferien. Det gælder følgende:
Flerårsaftalen på Handicap- og Psykiatriområdet
Aftale om digitalisering og velfærdsteknologi
Energibesparelser som følge af ESCO-projektet.
Nedlæggelse af Serritslev og Agersted Skoler
Ny organisering af hjælpemiddelområdet
Det betyder, at der samlet set nu er følgende sparekrav pr. udvalgsområde:
|
Service
Udgift |
Sparekrav 4% |
Allerede indarbejdet |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
Økonomiudvalg |
303.961 |
12.159 |
3.351 |
8.808 |
12.287 |
18.366 |
24.445 |
Digitalisering |
|
|
731 |
|
|
|
|
ESCO |
|
|
2.000 |
|
|
|
|
Afledt drift Agersted/Serritslev |
|
|
620 |
|
|
|
|
Børne- og Skoleudvalg |
528.158 |
21.126 |
1.546 |
19.580 |
27.980 |
38.544 |
49.107 |
Agersted Skole lukkes |
|
|
864 |
|
|
|
|
Serritslev Skole lukkes |
|
|
682 |
|
|
|
|
Fritids- og Kulturudvalg |
56.558 |
2.262 |
0 |
2.262 |
3.393 |
4.525 |
5.656 |
Beskæftigelsesudvalg |
93.119 |
3.777 |
748 |
3.029 |
4.169 |
5.427 |
7.315 |
Andel af flerårsaftale |
|
|
630 |
|
|
|
|
Andel digitaliseringsbesp. |
|
|
118 |
|
|
|
|
Ældreomsorgsudvalg |
284.805 |
11.392 |
2.500 |
8.892 |
13.128 |
18.694 |
24.271 |
Digitalisering |
|
|
740 |
|
|
|
|
Hjælpemiddelområdet |
|
|
1.760 |
|
|
|
|
Social- og Sundhedsudvalg |
178.409 |
7.084 |
3.508 |
3.576 |
3.609 |
4.088 |
7.630 |
Andel af flerårsaftale |
|
|
3.063 |
|
|
|
|
Andel digitaliseringsbesp. |
|
|
445 |
|
|
|
|
Miljø- og Teknikudvalg |
61.458 |
2.458 |
0 |
2.458 |
3.687 |
4.917 |
6.146 |
I alt |
1.506.468 |
60.258 |
11.653 |
48.605 |
68.253 |
94.561 |
124.570 |
Børne- og Skoleudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget har foretaget følgende prioritering:
Børne- og Skoleudvalget
Udvalget prioriterer forslagene: 1,2,3,4,5,8,10,11,12,17 og 18.
Knud Pedersen, Steen Søgaard, Line Vanggaard Pedersen og Lone Lex ønsker derudover, at der på anbringelsesområdet afdækket 0,5 mio. kr.
Fritids- og Kulturudvalget
Udvalget prioriterer forslagene 1, 3, 4, 6 og 7. Derudover ønsker udvalget, at udgifterne til Sommerskole kr. 94.000, Kunstfonden kr. 52.000 og BAS-bio kr. 100.000 afdækkes.
Beslutning
I forhold til afdækning har medarbejderne følgende udtalelse:
Det er nødvendigt at sikre kvaliteten på skoleområdet - gøres ved at se på strukturen. Det skal gøres "langsomt" og i takt med det faldende børnetal
Børnepasningen skal følge tilpasningen på skoleområdet
Ved personalereduktioner skal det ske på alle niveauer
Synes generelt det er ærgerligt, at der skal skæres på Fritids- og Kulturområdet
Der skal være opmærksomhed på, at de samme ikke rammes to gange
Der skal være ommærksomhed på, at det ikke er børnene, der kommer i klemme.
Fraværende: Jørn Godsk, Annette Larsen, Carsten Otte og Merete Højer Andreasen mødte for Ann Dorte Bredahl
Bilag
Til toppen
7. Forslag til tekniske korrektioner
Resume
Sagsforløb:
Fagudvalgene og Økonomiudvalget har på møderne i august måned drøftet de af administrationen foreslåede tekniske korrektioner til Budget 2015.
Oversigt over tekniske korrektioner fremsendes til MED-udvalgets orientering.
Sagsfremstilling
I følge principper for udarbejdelse af budget 2015 udarbejder Økonomiafdelingen forslag til øvrige korrektioner. Disse korrektioner behandles i fagudvalgene på møderne i august måned, hvor fagudvalgene skal indstille, hvilke af korrektionerne, der ønskes indarbejdet til 1. behandling i budgettet. Med henblik på at sikre et øget politisk ejerskab til ændringerne, er det besluttet, at korrektionerne får en meget grundig behandling efterfølgende i Økonomiudvalget.
For at give et overblik over de ændringer, der foreslås indarbejdet, udarbejdes et skema for hvert politikområde, som hører under fagudvalget. Skemaet viser, hvilke ændringer der foreslås indarbejdet under hvert politikområde.
Skemaet er opbygget således, at øverste linje viser politikområdets budget for 2015 i 2015-niveau, dvs. efter der er foretaget en løn- og prisregulering. Endvidere er udgangspunktet også allerede korrigeret for de ændringer, der blev vedtaget i overslagsårene i budget 2014 samt for evt. byrådsbeslutninger i første halvår af 2014 med økonomiske konsekvenser for 2015. Herudover indgår en sum over de omplaceringer, der er foretaget mellem politikområderne. Disse omplaceringer er samlet udgiftsneutrale for kommunen under ét, og der er således tale om nogle rent administrative omplaceringer, f.eks. fordeling af lønpuljer.
Herefter tillægges øvrige budgetkorrektioner, der er kategoriseret under henholdsvis:
Lovgivningsændringer,
Ændrede forudsætninger, overførselsudgifter,
Ændrede forudsætninger, serviceudgifter,
Ændrede forudsætninger, specialiserede socialområde.
Hver korrektion er endvidere kort beskrevet i et efterfølgende skema.
Fagudvalgene har i deres behandling indstillet alle de foreslåede korrektioner indarbejdes til 1. behandling af budgettet.
Økonomiudvalget har d. 27. august, besluttet, at alle tekniske korrektioner indarbejdes i det tekniske basisbudget til 1. behandlingen.
Beslutning
Udvalget blev orienteret om punktet.
Fraværende: Jørn Godsk, Annette Larsen, Carsten Otte og Merete Højer Andreasen mødte for Ann Dorte Bredahl
Bilag
Til toppen
8. Samarbejde mellem Brønderslev Kommune og Politiet vedrørende begrænsning af indbrud og kriminalitet
Resume
Sagsforløb: FL
Nordjyllands Politik ønsker et samarbejde med Brønderslev Kommune om at begrænse indbrud.
Fag MED for Børn og Kultur bedes drøfte henvendelsen og udtale sig i forhold til et evt. samarbejde.
Sagsfremstilling
På lokalrådsmødet mellem politiet og Brønderslev Kommune har der gennem nogen tid været drøftet indbrudsindsats. I handleplanen for 2014 er et af fokusområderne for Nordjyllands Politi indbrud i private hjem, fritidshuse og virksomheder. Tidligere vicepolitiinspektør Frank Olsen har beskrevet erfaringer fra Frederikshavn, hvor kommunen og politiet har indgået tæt samarbejde omkring indbrudsindsatsen. I vedhæftede notat er beskrevet, hvorledes dette kan iværksættes, og hvorledes personalet orienteres om projektet.
Der er ligeledes stillet forslag om, at der orienteres om indbrudsindsatsen på kommunens hjemmeside, samt at der evt. laves en kort artikel om samarbejdet i lokalaviserne.
Da indsatsen inddrager offentlige ansatte har de kommunale medlemmer af lokalrådet vurderet, at indsatsen bør drøftes i MED-udvalgene. I den baggrund er fremgangsmåden drøftet med HR- afdelingen.
Fra HR- afdelingen anbefales, at sagen først behandles i FL, inden der tages stilling til, hvorvidt MED- udvalgene skal inddrages.
Personalemæssige konsekvenser
MED-udvalgene skal inddrages.
Indstilling
Forretningsledelsen, 5. august 2014, pkt. 9:
Henvendelsen behandles i alle MED-udvalg for at få medarbejdernes holdning til et evt. samarbejde.
Beslutning
Udvalget drøfter punktet og anbefaler samarbejdet.
Fraværende: Jørn Godsk, Annette Larsen, Carsten Otte og Merete Højer Andreasen mødte for Ann Dorte Bredahl
Bilag
Til toppen
9. Personalesituationen i forbindelse med lukning af Agersted og Serritslev Skoler
Resume
Status på personalesituationen.
Sagsfremstilling
I forbindelse med strukturændringer på Børne- og Skoleområdet, hvor det er besluttet at nedlægge Agersted og Serritslev Skoler pr. 1. august 2015, ønskes der en status på personalesitutionen.
Beslutning
Punktet drøfet og sagen tages på igen ved næste møde.
Fraværende: Jørn Godsk, Annette Larsen, Carsten Otte, Bente Kristoffersen og Merete Højer Andreasen mødte for Ann Dorte Bredahl
Til toppen
10. Ophør af samarbejde om Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU)
Resume
Sagsforløb: FL/BE/BS/ØK/BY
Jammerbugt Kommune anmoder om udtrædelse af "UU Vendsyssel Øst Vest" pr. 1. januar 2015.
Anmodningen sker ud fra selskabets regler som fastsætter, at en kommune kan udtræde med et års varsel fra den 1. januar, medmindre de deltagende kommuner er enige om, at opløse selskabet med kortere frist.
Byrådet anmodes om at tage stilling til anmodningen.
Sagsfremstilling
UU er i dag organiseret i et selvstændigt selskab i samarbejde mellem Jammerbugt og Brønderslev Kommune under navnet "UU Vendsyssel Øst Vest". Der er tale om et selskab efter den kommunale styrelseslovs § 60.
Selskabet kan opløses i henhold til den kontrakt, der er indgået med en frist på et år gældende fra 1. januar, medmindre de deltagende kommuner er enige om at opløse selskabet med kortere frist.
Jammerbugt Kommune ønsker at opløse selskabet og hjemtage UU til Jammerbugt Kommune pr. 1. januar 2015.
Personalemæssige konsekvenser
Virksomhedsoverdragelsesloven vil gælde for medarbejderne ansat i UU.
Indstilling
Forretningsledelsen, 5. august 2014, pkt. 5:
Forretningsledelsen anbefaler at imødekomme Jammerbugts anmodning, såfremt
det kan ske inden for rammerne af loven om virksomhedsoverdragelse og uden yderligere økonomiske udgifter for nogle af kommunerne.
Børne- og Skoleudvalget, 19. august 2014, pkt. 14:
Forretningsledelsens anbefaling indstilles godkendt.
Beslutning
Der gives en orientering.
Fraværende: Jørn Godsk, Annette Larsen, Carsten Otte, Bente Kristoffersen og Merete Højer Andreasen mødte for Ann Dorte Bredahl
Bilag
Til toppen
11. Fremtidig organisering af Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) i Brønderslev Kommune
Resume
Sagsforløb: FL/BS/BE/ØK/BY
Byrådet anmodes om at tage stilling til den fremtidige organisering af Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) i Brønderslev Kommune.
Til orientering i Fag MED for Børn og Kultur.
Sagsfremstilling
Ungdommens Uddannelsesvejledning er p.t. organiseret i et § 60 selskab mellem Jammerbugt og Brønderslev Kommune. Jammerbugt Kommune ønsker at udtræde af samarbejdet.
I henhold til Brønderslev Kommunes styrelsesvedtægt er opgaven omkring Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) placeret under Beskæftigelsesudvalget.
På Brønderslev Kommunes budget er der afsat 3.791.000 kr. til UU.
UU er p.t. organiseret således:
Lederen af UU varetager ledelsen af UU for både Jammerbugt og Brønderslev Kommune.
I Brønderslev Kommune sidder lederen af UU fysisk i UngeCentret på Maltvej sammen med 1 ungevejleder og 1 STU-vejleder. Herudover er der i Brønderslev Kommune 4,15 grundskolevejledere (hvoraf 0,55 stilling er vakant). Grundskolevejlederne er fysisk på skolerne.
Lederen refererer til Bestyrelsen for § 60 selskabet.
Forslag til fremtidig organisering:
Det foreslås,
at UU fortsat er forankret i Beskæftigelsesudvalget
at lederen af UU referer til lederen af UngeCentret
at lederen af UU fortsat har personaleledelsen i forhold til medarbejderne i UU
at lederen, ungevejlederen og STU-vejlederen fortsat er fysisk placeret i UngeCentret på Maltvej. Det kan oplyses, at den nuværende fysiske placering og samarbejdet med de øvrige medarbejdere, der arbejder med målgruppen i UngeCenret fungerer godt. Der er fokus på tiltag til unge, der ikke er igang med en uddannelse og de unge, der falder ud af uddannelsessystemet. P.t. er der også samarbejde omkring nye initiativer vedr. EGU (Erhvervsgrunduddannelsen) og STU (Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse)
at de vejledere, der varetager grundskolevejledningen fortsat møder på skolerne.
Lederen er p.t. ansat som fuldtidsleder af UU. Lederen vil fremover kun skulle dække én kommune og vil derfor skulle have tilført opgaver, der hidtil har været varetaget af vejlederne. Der er en vakant stilling i UU, hvilket gør det muligt, at få økonomien til at hænge sammen.
Opgaven omkring EGU er forankret på Produktionsskolen, men Produktionsskolen køber UU til at løse en del af opgaven, hvilket også giver UU flere midler.
Af budgetvejledningen 2015 fremgår: "at Erhvervsuddannelsesreformen medfører væsentlige besparelser på vejledningsområdet. Fremadrettet vil det som udgangspunkt kun være elever, som ikke vurderes uddannelsesparate, der vil modtage individuel gruppebaseret vejledning. Dertil kommer, at en automatisering af uddannelsesparathedsvurderingen vil medføre, at færre elever vurderes som ikke-uddannelsesparate. Endvidere medfører reformen en øget anvendelse af gruppebaseret vejledning frem for den dyre individuelle vejledning. Dertil kommer en række øvrige ændringer med kommunaløkonomiske konsekvenser."
For Brønderslev Kommunes vedkommende udgør denne besparelse340.000 kr. i 2015 stigende til 525.000 kr. fra 2017.
Dette skal drøftes i forbindelse med budgetlægningen for 2015.
Forretningsledelsen, 5. august 2014, pkt. 6:
Forslag til fremtidig organisering anbefales.
Det drøftes med skolelederne, om folkeskoleområdet har ønske om en evaluering af erfaringerne med UU.
Punktet sættes på som orienteringspunkt i de relevante Fag-MED og lokaludvalg
Medarbejderne ved UU har fremsendt høringssvar vedrørende den fremtidige organisering af UU. Høringssvar er vedhæftet.
Personalemæssige konsekvenser
Virksomhedsoverdragelsesloven gælder for medarbejderne ansat i UU.
Indstilling
Børne- og Skoleudvalget, 19. august 2014, pkt. 15:
Forslaget indstilles godkendt.
Beslutning
Der er stadig nogle ansættelsesmæssige ting, der skal falde på plads. Overdragelse af medarbejderne skal forgå på en "ordentlig" måde.
Fraværende: Jørn Godsk, Annette Larsen, Carsten Otte, Bente Kristoffersen og Merete Højer Andreasen mødte for Ann Dorte Bredahl
Bilag
Til toppen
12. Orientering om Arbejdsmiljø
Resume
Orientering om arbejdsmiljø, herunder arbejdsskader og Arbejdstilsynets risikobaseret tilsyn indenfor Børn og Kulturs område.
Sagsfremstilling
Arbejdsskader:
Siden sidste ordinære møde i Fag MED for Børn og Kultur har Personaleafdelingen modtaget følgende:
11 anmeldelser om arbejdsskader
9 intern registrering af vold, trusler eller anden psykisk påvirkning
Arbejdstilsynet:
Arbejdstilsynet har siden sidste ordinære møde være på Risikobaseret tilsyn på flere institutioner inden for Børn og Kultur. Følgende steder har fået en grøn smiley:
Biblioteket
Asaa Børnehave
Klokkerholm Skole
SFO Flauenskjold Skole
Børnehuset Himmelblå
SFO Asaa Skole
Sammen med den grønne smiley til SFO Asaa Skole er der givet en vejledning om forandringsprocesser.
AT har den 2. juli 2014 meldt, at de kommer på Risikobaseret tilsyn på følgende steder:
Den 25. august 2014 besøgte Arbejdstilsynet afdelingerne Nord og Syd, som hører under SFO Dronninglund Skole. Da det er planlagt, at Nord og Syd flytter fysisk ind på skolen i uge 42 besluttede AT, at aflyse tilsynet.
Arbejdsmiljødage 2015
Brønderslev Kommune, skal som arbejdsgiver tilbyde medlemmerne af Arbejdsmiljøorganisationen supplerende arbejdsmiljøuddannelser, som kan give dem viden og kompetencer, der er relevante for arbejdsmiljøarbejdet i netop deres afdeling/enhed.
På samme måde som tidligere, afvikles der i 2015, i samarbejde med Hjørring Kommune, to Arbejdsmiljødage, hvor der sættes fokus på at give deltagerne fornyet inspiration, ny viden og/eller værktøjer og evt. nye arbejdsmetoder, som kan bruges til at sikre et godt og sundt arbejdsmiljø på arbejdspladserne.
Dagene afvikles den 25. og 26. marts 2015.
Planlægningen er allerede nu godt i gang og derfor ønsker Arbejdsmiljøkonsulenterne i HR-afdelingen, at der både i Fag MED og i de enkelte Lokaludvalg/Personalemøder med MED-status drøftes, hvad der kunne være aktuelt at sætte på som aktuelle emner/oplægsholdere til dagene. Dette for at sikre en målrettet kompetenceudvikling.
Marianne Mortensen og Gitte Grau fra HR-afdelingen tager imod forslag.
Beslutning
Der kom følgende forslag til indhold af Arbejdsmiljødagene 2015:
Hvad kan indholdet på et Personalemøde med MED-status være?
Hvordan spiller medarbejderne positivt med i forandrinsprocesser?
Psykisk arbejdsmiljø - f.eks. i forhold til stress
Pia Ryom fra Arbejdsmedicins Klinik - stress og sygefravær
Fraværende: Jørn Godsk, Annette Larsen, Carsten Otte, Bente Kristoffersen og Merete Højer Andreasen mødte for Ann Dorte Bredahl
Bilag
Til toppen
13. Politik for optagelse af samtaler fra møder
Resume
Sagsforløb: FL
FL skal fastlægge politik / retningslinier for optagelse af samtaler fra møder med borgere.På den baggrund ønsker FL at høre MED-udvalget, før der tages stilling til spørgsmålet.
Sagsfremstilling
Borgmesteren har modtaget en forespørgsel fra Lissi Andersen med anmodning om oplysning om kommunens retningslinier for optagelse af samtaler fra møder. Henvendelsen er sendt til alle borgmestre i Danmark.
Brønderslev Kommune har ikke fastlagt retningslinier herfor, men har taget stilling fra sag til sag.
Folketingets Ombudsmand har i 2005 udtalt, at den offentlige myndighed selv sætter rammerne for møder, som myndigheden afholder. Det er derfor op til den enkelte myndighed at afgøre, hvorvidt de tillader lydoptagelse i den enkelte sag. Det er således ikke ombudsmandens opfattelse, af borgeren har krav på at optage møder med den offentlige myndighed.
Frederikshavn Kommune, som vi har samarbejdsaftale med omkring juridiske spørgsmål, har besvaret henvendelsen således:
"Frederikshavn Kommune tillader ikke optagelser i de tilfælde, hvor formålet med optagelsen er tilgodeset på anden vis, f.eks. via notatpligt, aktindsigt, partshøring, ret til bisidder/partsrepræsentant m.v.
Disse processer sikrer, at borgernes ønsker om dokumentation om, hvad der er sket og sagt under mødet er tilgodeset. Samtidig er det på baggrund heraf muligt at følge op på samtaler / møder.
Den gældende politik bygger på Ombudsmandens udtalelse om, at borgerne ikke har krav på at optage samtaler, og at forvaltningen kan give afslag herpå. Det antages samtidig, at forvaltningsmæssige møder ikke er offentlige.
Politikken på området kan opsummeres således:
Kommunen sætter rammerne for møder i henhold til Ombudsmandens udmeldinger.
Der foretages altid en individuel vurdering. Ved afslag på optagelse modtager borgeren en skriftlig afgørelse med klagevejledning.
Hvis der er en saglig begrundelse for optagelse - såsom kommunikationshæmning, der ikke tilgodeses via de forvaltningsretlige regler - tillades optagelse."
Forretningsledelsen anmodes om at fastlægge Brønderslev Kommunes regler på området.
Personalemæssige konsekvenser
Indstilling
Forretningsledelsen, 12. august 2014, pkt. 14:
Forretningsledelsen ønsker at høre MED-udvalgene, før der tages stilling til spørgsmålet.
Beslutning
Punktet blev drøftet og udvalget er enige om at anbefale, at der laves en politik lignende den som Frederikshavn har lavet.
Fraværende: Jørn Godsk, Annette Larsen, Carsten Otte, Bente Kristoffersen og Merete Højer Andreasen mødte for Ann Dorte Bredahl
Til toppen
14. Gensidig information - herunder relevante emner for næste møde
Beslutning
Emne til næste møde: Hvordan "høres" i kommunen?
Fraværende: Jørn Godsk, Annette Larsen, Carsten Otte, Bente Kristoffersen og Merete Højer Andreasen mødte for Ann Dorte Bredahl
Til toppen