Introduktionsvideo
Siden bliver løbende opdateret med relevant materiale til den Psykiske APV 2020
Psykisk APV

Formålet med den psykiske APV er at give ledere og medarbejdere et fælles afsæt i arbejdet med et psykiske arbejdsmiljø.
Den Psykiske APV består af 4 delelementer, hvor fælles ansvar og dialog er omdrejningspunktet.
Den psykiske APV er bygget op om 7 temaer:
- Kerneopgaven
- Dit daglige arbejde
- Arbejdstempo, tidsfrister og høje følelsesmæssige krav
- Samarbejde
- Fysisk og psykisk vold
- Krænkende handlinger
- Arbejdsbetinget sygefravær
Hvert tema er opbygges således:
- Beskrivelse af temaet
- Spørgsmål indenfor det konkrete tema
- Spørgsmål om arbejdspladsens håndtering indenfor temaet.
- Kommentarfelt til temaet
Denne information finder du også i folderen Psykisk APV 2020.
1. Forberedelse

Forberedelsesarbejdet er en vigtig del for, at hele den psykiske APV skal opleves som en succes på arbejdspladsen.
Den psykiske APV er en løbende proces, som gennemføres over 2 år.
HR har udarbejdet en introduktionsvideo som forberedelse til alle ledere, AMR og medarbejdere forud for kortlægningen. Se videoen øverst på denne side eller her.
Arbejdsmiljøgruppen aftaler dernæst lokalt, hvordan hele den psykiske APV gennemføres.
Gennemførelse af psykisk APV 2020 sker efter følgende tidsplan:
2. Kortlægning

Kortlægningen er det spørgeskema, som sendes ud til alle medarbejdere i Brønderslev Kommune. Du kan læse spørgsmålene her.
Du modtager et brev med link til kortlægningen via din e-Boks. Svarene i kortlægningen bliver behandlet anonymt.
Når du har besvaret spørgsmålene i kortlægningen, er der mulighed for at printe og/eller få tilsendt din besvarelse pr. mail.
Efter svarfristens udløb udarbejder HR en rapport, som sendes til din leder på arbejdspladsen.
3. Handleplan

Leder skal formidle rapportens indhold til AMR og øvrige medarbejdere på arbejdspladsen.
Arbejdspladsen foretager en vurdering og prioritering af indsatser til handleplanen.
Arbejdsmiljøgruppen er ansvarlig for udarbejdelse af handleplanen, men alle på arbejdspladsen kan være ansvarlige i processen for den konkrete indsats.
Handleplanen skal være skriftlig og tilgængelig for ledere og medarbejdere. Du finder skabelon til handleplan her.
4. Implementering

Arbejdsmiljøgruppen planlægger, hvordan indsatserne gennemføres på arbejdspladsen.
Det er vigtigt, at alle medarbejdere tager del og ejerskab i implementeringen.
Arbejdsmiljøgruppen vurderer løbende om de planlagte indsatser på handleplanen er gennemført eller der skal iværksættes yderligere tiltag.
Inspirationsmateriale
Introduktionsvideo
Arbejdstilsynet - Kom i mål med APV arbejdet Dette link giver inspiration til, hvordan i kommer godt i gang med arbejdet i forhold til handleplanen.
Prioriter jeres indsatser i fællesskab Dette link giver input til, hvordan I sammen på
arbejdspladsen, kan få prioriteret indsatserne i handleplanen.
Arbejdstilsynet - Krækende handlinger: Dialogkort Dette link giver inspiration til, hvordan man kan arbejde
forebyggende med krænkende handlinger på arbejdspladsen.
Redskaber til arbejdet med sygefravær I dette link findes information
omkring sygefravær samt tre redskaber, som kan bruges til at arbejde med
sygefravær på arbejdspladsen.