APB

Arbejdspladsbrugsanvisningen (APB) er en brugsanvisning om den lokale brug af et farligt stof/materiale på en arbejdsplads.

Arbejdspladsbrugsanvisningen giver medarbejderne viden om, hvordan de håndterer stoffet/materialet, uden at der opstår risiko for deres sundhed.

Udarbejdelse af Arbejdspladsbrugsanvisninger (APB)

Den enkelte enhed – Leder eller Arbejdsmiljørepræsentant udarbejder APB'en. Enten via eget skema eller gennem ABENAS løsning

Læs hvordan du/I anvender ABENAS løsning i denne vejledning. 

Leder eller Arbejdsmiljørepræsentant skal udarbejde og opdatere arbejdspladsbrugsanvisningen, når mærkningen af stoffer og materialer bliver ændret.

Arbejdsmiljøgruppen har derfor en meget vigtig rolle i at orientere og implementere APB'en på arbejdspladsen, for at sikre:

  • at APB'en er let tilgængelig for medarbejderne
  • at medarbejderne ved at brugsanvisningen eksisterer, og hvordan den anvendes
  • at medarbejderne forstår brugen af indholdet
  • at brugsanvisningerne er overskuelige og skrevet i et let forståeligt sprog
  • at nye medarbejdere bliver instrueret
  • at medarbejderne har de nødvendige hjælpemidler stillet til rådighed

Kontakt arbejdsmiljøkonsulenterne Gitte Grau eller Mia Pilgaard Nielsen, hvis du har spørgsmål til, hvordan du kommer i gang.

Der skal udarbejdes arbejdspladsbrugsanvisninger for  alle faremærkede produkter. 

fare1fare2fare3fare4

Hos Arbejdstilsynet kan du læse mere om Arbejdspladsbrugsanvisninger. 

Her kan du se de nye faremærkninger.

Opdateret 5. april 2019